Thomas Schumacher про музику, війну та сміливість бути собою

Thomas Schumacher про музику, війну та сміливість бути собою
05.05.2025
1354

Берлінська техно-легенда та автор треків, що стали саундтреком цілого покоління, Thomas Schumacher повернувся до України. 3 травня він виступив у Києві з особливим сетом. Напередодні ми поговорили з ним про значення музики в часи війни, враження від подорожі до України та його бачення стану сучасної електронної сцени.

Mr.Sunny: Thomas, привіт! Дякуємо, що приїжджаєш в Україну – особливо зараз, коли кожен приїзд європейського артиста – це акт підтримки. Це справді важливо.

Ти не вперше в Україні й бачив нашу сцену як у мирний час, так і зараз, під час повномасштабної війни. Що змінилось найбільше, на твою думку, в українському музичному ком’юніті за ці роки?

Thomas Schumacher: Найбільше за все мене вразила єдність та патріотизм людей і те, як вони згуртувалися навколо своєї країни в ці воєнні часи.

Ще один очевидний момент – це комендантська година. І, звісно, помітні зміни в суспільстві: коли я йду вулицями Києва, я бачу багато чоловіків у військовій формі. Це завжди справляє доволі сюрреалістичне враження на мене. З одного боку, життя триває: діти ходять до школи, люди йдуть на роботу... А з іншого – цілком очевидно, що це країна, на яку напали, і яка захищає себе та свою свободу. 

Тож так, усе дуже серйозно, і для мене надзвичайно важливо продемонструвати свою солідарність з вами!

Mr.Sunny: Твій шлях у музиці триває понад 30 років. Сотні виступів, тисячі треків... Чи не було в тебе бажання зібрати улюблені треки з 90-х і 2000-х та зіграти олдскульний ретро-сет – для щоб порадувати старих рейверів? 

Thomas Schumacher: Так! Я завжди відчував потребу зробити крок назад і згадати, звідки я прийшов – звідки виникла культура техно-музики, як усе починалося. І тільки коли зупиняєшся й замислюєшся про своє коріння, ти здатний по-справжньому зрозуміти, як далеко ми зайшли. І я дуже пишаюся здобутками електронної сцени.

Техно – це вже світове явище, музична культура, яка об’єднує мільйони людей у всьому світі. Для мене багато значить те, що я мав змогу долучитися до цього процесу. На знак поваги до цих витоків я завжди намагався включати класичні треки у свої діджей-сети. Більшість класичних треків були записані в 90-х і на початку 2000-х. Це був фундаментальний період становлення музичної культури техно. Природно, що з часом стає дедалі складніше створювати такі «еталонні» треки, які справляють настільки потужний культурний вплив. І чим довше я граю, тим виразніше, з точки зору звучання, відрізняються класичні треки 90-х від сучасних релізів. В ті часи ми все робили інакше – особливо коли йдеться про зведення. В «класичних» треках не було такого глибокого низу, як у сучасних композиціях.

Минулого року я подумав, а чому б не зробити з цього концепт? Я відібрав 20 класичних треків – техно, транс, тех-хаус, – з 90-х та початку 00-х, які, на мій погляд, були особливо важливими й знаковими, і зробив ремікси на всі ці треки. І зібрав усе це в один сет. У результаті маємо синтез по справжньому особливих треків, які люди одразу впізнають та сучасного актуального саунд дизайну!    

Я назвав цей проєкт «Tales of Techno». Я вже почав реалізовувати цю ідею і продовжую грати ці сети, і, здається, людям це справді подобається. Причому публіка дуже різноманітна – і це для мене велика радість, бо я завжди прагну, щоб моя музика й сети були зрозумілі та близькі як молодим слухачам, так і досвідченим рейверам. І можу вам уже зараз сказати: саме це я й зроблю завтра в прекрасному Києві.

Mr.Sunny:  З погляду досвідченого артиста: що тебе найбільше дратує в сучасній електронній сцені? Інста-діджеї, TikTok-техно, чи може EDM треки згенеровані штучним інтелектом?

Thomas Schumacher: Загалом я завжди намагаюся зосереджуватись на позитивному – на тому, що надихає, що викликає інтерес, що рухає нас вперед. Це, на мій погляд, надзвичайно важливо – особливо якщо ти в цій грі так довго, як я. Існує велика спокуса постійно згадувати старі добрі часи – мовляв, усе було краще в минулому... Але це ж не зовсім так.

Я думаю, що наша музична культура, техно зокрема, досі залишається такою актуальною й популярною саме тому, що вона постійно змінюється, розвивається. І частина цих змін – це здатність приймати нове. Навіть якщо спочатку його важко зрозуміти або прийняти. Я – дуже допитлива людина, і завжди намагаюся побачити в усьому хороше й зрозуміти, що стоїть за тими чи іншими змінами.
А те, що я зараз спостерігаю, – це фундаментальні зміни в індустрії, викликані соціальними мережами. Це, на мою думку, фактор номер один, який змінює буквально все.

Раніше все оберталося довкола музики. Музика була на першому місці. Так, були й відомі артисти, діджеї, продюсери, але все було побудоване на музиці. Саме тому люди приходили на техно – вони дійсно знали й розуміли його. Я завжди цінував той факт, що грав для аудиторії з таким глибоким знанням музики. Це неймовірне відчуття.

А зараз, через соціальні мережі, ми бачимо зсув у бік: не музика в центрі, а імідж. Це передусім, про картинку, про бренд, про рекламу… Я називаю це «перформанс-діджеї» – діджеї, які стали популярними, бо вони ефектно виглядають на екрані смартфона. Вони роблять щось візуально привабливе, щось таке, що змушує людей знову й знову переглядати ці відео. І, звісно, алгоритми підхоплюють саме такий контент.
І знаєте, – це теж круто! Я бачу там багато талановитих людей. Просто мені б хотілося, щоб це не перетворилося на явище, коли люди приходять на виступ лише заради того, щоб зробити селфі. Я розумію: це нове явище. І давайте будемо чесними із собою, якби в 90-х у нас були телефони з камерами, ми б теж їх використовували подібним чином.

Але нині ми часто бачимо, як музика відходить на другий план. Замість неї – імідж, брендинг. Зараз, наприклад, суперзірка X або Y може грати будь-яку електронну музику – люди все одно прийдуть. Бо вони не так ототожнюють себе з музикою, яку грає цей діджей, як із його образом, його медіа-персоною.
Тож я дуже сподіваюся, що найближчими роками вся ця новизна TikTok’у, Instagram’у, фейкових образів і візуального шуму поступово згасне. І з’явиться нове покоління рейверів, які зможуть поєднати і те, й інше: з одного боку, артистів із потужною сценічною присутністю, а з іншого – тих, хто знову розповідає історії через музику. 

А зараз – ми живемо в часи великих змін. І це просто факт.

Mr.Sunny: Що б ти порадив молодим артистам, які тільки-но заходять у сцену.  

Thomas Schumacher: Порада для молодих артистів? Ах, я завжди :) Я не дуже вмію давати поради. І, чесно кажучи, не думаю, що маю на це право. Все, чим я можу поділитися – це власним досвідом, своїм щоденним шляхом. І те, в чому я абсолютно впевнений: щоб досягти успіху як артист, щоб знайти свою аудиторію, змусити людей полюбити те, що ти робиш, – потрібно ризикувати. Це надзвичайно важливо. Я знаю, що в цілому люди не люблять ризику. Ми всі схильні залишатися в зоні комфорту, обирати безпечний варіант – і це абсолютно природно, зрозуміло. Але з точки зору мистецтва – це зовсім не допомагає просунутися вперед у кар’єрі. Тож я порадив би на повну випробовувати межі можливого в усьому, що ви робите. Не «грайте» обережно. Не вибирайте «надійний» шлях.

Це особливо стосується музичного продакшену сьогодні. Ми живемо в епоху, коли музику може створювати кожен. Достатньо купити комп’ютер, встановити софт – і все буквально у вас під рукою. Записати техно-трек насправді досить просто. Але саме це й призвело до величезного потоку музики, яка щомісяця виходить і звучить доволі шаблонно. І це – велика проблема. Бо якщо ваша музика не вирізняється, якщо вона звучить так, як тисячі інших треків до неї – як вам виділитися? Як вас помітять?

Я розумію, що це складно. Особливо коли ти молодий, ще недосвідчений артист. Цілком природно, що спочатку ти наслідуєш своїх кумирів, йдеш уже протоптаною стежкою. І на початку це нормально. Але згодом ти маєш наважитися – відірватися від цього й знайти власний стиль, власний почерк. Треба бути, чорт забирай, сміливим. Робити інакше. І коли ти демонструєш таку сміливість – це ризик. Але я гарантую тобі: він зрештою окупиться.

Я говорив із багатьма людьми в індустрії – тими, хто, як і я, керує лейблами, займається A&R – усі кажуть одне й те саме: «Ці демо звучать однаково». Часто вони технічно дуже добре зроблені, але бракує головного – оригінальності, унікальних ідей.

А я знаю, що десь там є дуже багато талановитих, молодих, амбітних артистів – і це чудово. Я хочу, щоб вони засяяли. Я хочу, щоб їм вдалося, щоб вони розсовували межі, ставали авангардом нового покоління техно-артистів. Бо саме цього потребує наш рух загалом – найбільш творчих, найбільш сміливих артистів. Тож ризикуйте!!!



Mr.Sunny: 
Музика в Україні часто це творчий ескапізм, який рятує наше ментальне здоров'я від постійного тиску важких новин. Скажи який матеріал ти підготував на свій виступ в Курені – чи можна про нього сказати – що це буде сеанс групової техно терапії?

Thomas Schumacher: Чесно, мене дуже зворушує це питання. Бо, як на мене, воно ще раз доводить, наскільки важливими є музика, мистецтво й культура. 

Особливо у важкі часи, які переживає зараз Україна – країна, що перебуває у стані війни. Повномасштабне вторгнення, постійна загроза… Але водночас людям потрібно хоч іноді відволіктись від усього цього. І в цьому випадку, музика – найкраще рішення.

Я перечитую ваше запитання ще раз – про «колективну техно-терапію». Дідько, це ідеальний термін! Саме це ми й зробимо.

Я зіграю особливий сет – три години, можливо, навіть довше. І я хочу, щоб ми всі просто прожили цей момент разом. Відчули, чому музика, а особливо техно, є настільки особливою та прекрасною. Музика дозволяє колективно абстрагуватись від зовнішнього та зосередитись на внутрішньому відчутті щастя та енергії.

Іноді я називаю це – «досвідом поза тілом» – і для цього не потрібні жодні речовини. Все відбувається абсолютно тверезо – завдяки силі єднання, енергії й самої музики. Отже, це буде емоційно і сильно!

Новини KISS FM: ще більше цікавого