АКТИВАЦІЯ ARTEFACT: Що? Як? Навіщо? Чому?

22 листопада в Чорнобильській зоні відчуження відбулася активація АРТЕФАКТу.

На один день на центральній площі міста-привида Прип’ять з’явилася масштабна інтерактивна діджитал-скульптура в рамках міжнародного культурно-соціального арт-проекту ARTEFACT, покликаного боротися з фейками.
 
Медіа-арт проект такого масштабу був вперше реалізований в зоні відчуження артистом RАSSVET. Презентацію відвідали 200 представників медіа та блогерів з усього світу, що теж стало частиною цього медіа-арт проекту. Адже присвячений проект медіаграмотності — майже втраченому вмінню критично оцінювати інформацію, що надходить до нас з медіа.


 
І все ж сама активація викликала запитань більше, ніж дала відповідей.

Медіаарт? У Чорнобилі? Проти фейків?
Виникнення цих запитань і було головною метою активації. Адже коли людина ставить перед собою питання – вона готова почути відповідь. Що дуже важливо при сьогоднішній перевантаженості інформаційного простору. Активувати – значить спонукати до взаємодії, до діалогу на тему усвідомленого споживання та поширення інформації.
 
Чому фейки зараз – це найактуальніша проблема?
Тому що це метод маніпулювання та керування вашими бажаннями, нашим вибором. В еру діджиталізаціі управляти цим процесом стало в багато разів простіше. Ви самі попросите про ті зміни, які вигідні не вам, тому що вам пояснять, навіщо це потрібно. Так світ працює за зведенням нових правил – правил гри, граючи в яку ви ніколи не виграєте, а тільки відбігаєте свій час на користь інших.
 
Чому в Чорнобилі?
Чорнобильська катастрофа була не тільки ядерною, але й інформаційною. Це те, до чого призвело маніпулювання інформацією. Чорнобиль – це найкращий приклад інформаційної катастрофи, який може бути зрозумілий усім.
Ви знаєте, наприклад, що сьогодні за світовими дослідженнями жертвами катастрофи стало понад 600 мільйонів чоловік? Як багато людей можна було б врятувати, якби уряд не замовчував і не спотворювало інформацію, ризикуючи нашими життями? Адже це просто люди, яких обираємо ми.
 
Що ж являла собою скульптура АРТЕФАКТ в Чорнобилі?
Newmediaart – новий напрямок мистецтва, яке об’єднує музику, відео, скульптуру, інші види мистецтва і технології. Digital-арт скульптура, яка була презентована, представляла собою візуально-аудіальний ансамбль, який керувався через комунікаційний модуль у вигляді комети з очима-екранами.
 
Як це працює?
Активація АРТЕФАКТу проходила за допомогою звуку, а саме 9 музичних композицій, створених автором проекту RASSVET. Сприймаючи музику, скульптура за допомогою штучного інтелекту сама підбирала відеоконтент, виводячи його на комунікаційний модуль. Так протягом майже години скульптура відповідала образами мистецтва на твори мистецтва. І вже від цього контенту залежав весь навколишній світло-лазерний ансамбль. На даний момент штучний інтелект скульптури є нейронною мережею, яка буде відповідати на запитання на універсальній мові – образами мистецтва.
 
Контент
Дев’ять музичних композицій написав і представив автор проекту – музикант RASSVET. Десятою композицією стала робота КрістофаЕтьє, французького номінанта на Греммі, який став першою запрошеною зіркою в саундтрек проекту.
Відеоконтент був створений автором проекту, як і ідея скульптури. У розробці конструктиву об’єкта брав участь Олександр Мілов, а лазерне шоу було створено командою LaserLight.
 
Журналісти та блогери
200 представників медіа та блогерів також стали учасниками цього арт-проекту. Весь день вони мали подорож Чорнобильскою Зоною, знайомились з її історією та сучасністю. Ввечері вони потрапили у місто Прип’ять, де їм було запропоновано одягнути захисні костюми та стати свідками активації Артефакту. В тому, як кожне медіа висвітлило подію, які дало акценти, які факти залишились, а які випали — є продовження арт-проекту, його імерсивність.
 
Автор проекту RASSVET
Музика, відео, арт, скульптура і ідея проекту належать авторству Валерія Коршунова:
«Протягом усієї презентації грала моя авторська музика. Я створюю музику з 8 років. У 10 років я написав свій перший «альбом», який випустив на старих комп’ютерних секвенсорах. В останні роки я робив відео та аудіоконтент для брендів.
9 музичних композицій, використані на презентації скульптури, були створені за кілька років на тлі конфлікту в Україні з 2013 року. Це час сильних змін, переосмислень, сильних емоцій і почуттів, які знаходили свій вихід і відображення в музиці. Напруга та тривога є в кожному треку саундтрека ARTEFACT, але також в них є і надія. Це був емоційний вихід, який сьогодні став матеріалом для медіа-скульптури ARTEFACT».
 
І як же скульптура бореться з фейками?
Головним чином за допомогою залучення уваги до існуючої проблеми, закликаючи до усвідомленого споживання і поширення інформації, оскільки тільки це може вберегти нас від інформаційної катастрофи.
 
Ця ж мета – поширити ідею серед мислячого населення через нові види мистецтва – рухає командою ARTEFACT при реалізації інших частин проекту протягом трьох останніх місяців.
 
Куратор проекту Світлана Коршунова: «Ми створили АРТЕФАКТ, щоб за допомогою сучасного медіамистецтва, дивуючи суспільство, викликаючи своєрідний WOW-ефект, привертати увагу до важливих проблем сучасності.
Ми задоволені тим, як пройшла активація й ARTEFACT почав своє існування. Приєднуйтесь до АРТЕФАКТу – і ми будемо разом знаходити своє самовираження в створенні неймовірних проектів, які змінять цей світ на краще».
 



Арт-проект ARTEFACT не несе під собою комерційної основи або інтересів політичних сил. Перша частина проекту реалізована з вересня по листопад 2018 за підтримки Українського культурного фонду, Державного агентства України з управління зоною відчуження, Міністерства інформаційної політики України, Міністерства культури України, Міністерства екології та природних ресурсів України.